Mes turime 180 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:318
mod_vvisit_counterŠią savaitę:12520
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:119711

Vaikų mažėja, o vaikų dienos centrų daugėja. Ar yra pagrindo džiaugtis?

2020 m. sausio 15 d., trečiadienis, Nr.4 (1919)

Vaikų dienos centrams ministerija 2020 metams paskirstė 5,3 mln. eurų. Finansavimas skirtas 343 projektams

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos suburta atrankos konkurso komisija paskirstė 5,3 mln. eurų 343 vaikų dienos centrams: 329 projektai lėšas gaus iškart pasirašę sutartis, dar 14 vaikų dienos centrų pinigai pasieks patikslinus sąmatas arba veiklos planus.

Nors įvertinimas balais skiriasi (62 – 41 balų), beveik visiems dienos centrams skirta po 16 tūkst. eurų metams. Dešimtadalį šios sumos pareiškėjai turėjo užsitikrinti iš kitų šaltinių – savivaldybių, privačių rėmėjų ar panašiai.

Standartinę sumą – po 16000 eurų – gaus keturi Švenčionių rajone esantys dienos centrai, nors jų projektai įvertinti skirtingai. Aukščiausią įvertinimą gavo Švenčionėlių Šv. Edvardo parapijos Carito vaikų dienos centras „Šypsenėlė“ - 56,5 balo, yra 36 vietoje iš 343 projektų. Švenčionių Visų Šventųjų parapijos Carito vaikų dienos centro „Liepsnelė“ projektas įvertintas 50,5 balo ir yra 171 vietoje. Valdiškų (savivaldybės) dienos centrų projektai taip pat gavo po 16000 eurų, nors įvertinimas balais arti pabaigos. Adutiškio ir Švenčionėlių vaikų dienos centrais užsiimančio Kaltanėnų ugdymo ir turizmo centro projektai įvertinti 45,5 balo ir pagal eiliškumą yra 278 ir 279 vietose.

Nežinantiems, kas yra vaikų dienos centrai, socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis paaiškina, kad juosevaikai turi galimybę paruošti pamokas, maitintis ar dalyvauti ugdomoje veikloje. Pasak ministro, tai yra itin veiksminga prevencinė ir pagalbos priemonė vaikams, kurie savo šeimose susiduria su iššūkiais. Galbūt nedaug kas žino, bet vaikų dienos centrai dirba ne tik su vaikais, bet ir jų šeimomis, todėl tai sustiprina pačią šeimą, sumažina riziką, kad vaikas patirs nepriežiūrą. Iš to nesunku suprasti, nors tiesiai ir nepasakyta, kad ši priemonė skirta atitinkamoms šeimoms, turinčioms silpnybių ir problemų. Negana to, dažnai tai vienintelė vieta, kur vaikas gali sušilti, pavalgyti ir ramiai paruošti pamokas. Kaip kokia užuovėja, nors ir pusdieniui, nuo nepelnytų negandų. Todėl iš vienos pusės džiugu, kai tokios įstaigos gauna vis daugiau lėšų savo veiklai, bet baisu, kai tenka pažvelgti tiesai į akis – vaikų, kuriems reikia tokios užuovėjos, nemažėja, nepaisant visokiausių reformų. Vaikų šalyje mažėja, o neprižiūrimų, skriaudžiamų, net tinkamai nepamaitintų, toks įspūdis, kad net daugėja. Tai, kad ministerija skatina vaikų dienos centrų plėtrą, tik patvirtina šiuos nuogąstavimus. Kažkas vyksta ne taip. Ir tai, kad ministerija nusprendė nuo kitų metų atsisakyti projektų konkurso bei vertinimų, viską perduodama savivaldybėms, situacijos tikriausiai nepagerins, jeigu dar neįneš painiavos. Kaip matome, projektų konkurse valdiški centrai pasirodė gerokai silpniau už parapijų centrus. Juk tai irgi iškalbingai parodo veiklos kokybę. Tuo tarpu ministras nori visus, taip pat ir parapijų globoje bei žinioje iki šiol esančius centrus, sumesti į valdišką katilą.

Ministras motyvuoja, kad vaikų dienos centruose pirmiausia teikiamos socialinės priežiūros paslaugos vaikams, o tai yra savarankiška savivaldybių funkcija, paslaugos turėtų būti finansuojamos iš savivaldybių biudžetų. Tačiau norėdama plėsti vaikų dienos centrų tinklą, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija prisideda prie šių paslaugų plėtros valstybės biudžeto lėšomis, kurias paskirsto konkurso tvarka. Tačiau jau nuo 2021 metų planuojama pereiti prie stabilesnio vaikų dienos centrų finansavimo atsisakant konkursų ir pervedant valstybės biudžeto lėšas savivaldybėms, kad šios paskirstytų jas akredituotas paslaugas teikiantiems centrams.

Jau turime patirties, kas atsitiko su socialinei paramai skirtomis lėšomis, kai buvo leista spręsti savivaldybėms, kam skirti pašalpą, o kam ne. Trečdalis šalies gyventojų skursta, o socialinei paramai lėšų lieka milijonai eurų. Valdininkai taupo skurstančių sąskaita, tiesiog neskirdami pašalpų, o sutaupytas lėšas panaudoja, kur jiems naudingiau. Kaip žinia, vietinė valdžia labai mėgsta įvairius remontus, mokymus, paskaitas, keitimąsi patirtimi (turizmą) ir pan. Ar nenutiks taip pat su vaikų dienos centrais?

Socialinės apsaugos ir darbo ministras L. Kukuraitis Seimui teikia Socialinių paslaugų įstatymo ir kitų teisės aktų projektus, pagal kuriuos planuojama akredituoti visas socialinės priežiūros paslaugas, taip pat ir vaikų priežiūrą dienos centruose.

Seimui pritarus, organizacijos, pageidausiančios teikti akredituotą dienos socialinę priežiūrą vaikams, turės teikti prašymą savivaldybei ir, jei atitiks nustatytus reikalavimus, galės užsitikrinti finansavimą 3 metams su galimybe pratęsti jį tokiam pačiam laikotarpiui. Reikalavimai bus nustatyti patalpoms ir personalo išsilavinimui, bet siūloma, kad procedūra nebūtų pernelyg sudėtinga. Nustačius pažeidimus, teisė teikti akredituotą socialinę priežiūrą galėtų būti sustabdoma arba nutraukiama.

Vaikų dienos centrus gali steigti savivaldybės, nevyriausybinės organizacijos, religinės bendruomenės ar bendrijos, vietos gyventojų bendruomenės.

2019 metams vaikų dienos centrams buvo paskirstyta 5,2 mln. eurų, 2018 metais – 3,9 mln. eurų, 2017 metais – 3,6 mln. eurų.

Iš valstybės biudžeto vaikų dienos centrų veiklai 2021 metams ketinama skirti 5,3 mln. eurų, o savivaldybės prisidėtų savo lėšomis.

Lietuvoje 2019 m. birželio mėnesį veikė 401 vaikų dienos centras.

Irena PAULIUKEVIČIENĖ