Mes turime 281 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:381
mod_vvisit_counterŠią savaitę:16582
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:92612
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:120250

Kada laikas leisti vaiką į mokyklą?

2012 m. balandžio 25 d.,trečiadienis Nr.32 (1175)

Penkerių – šešerių metų amžiaus vaikų tėvams rūpi, kada pradėti leisti savo vaiką į mokyklą? Ar ugdyti savo šešiametį vaiką priešmokyklinio ugdymo grupėje, ar leisti į pirmąją klasę? Kada geriausia pradėti ruošti vaiką mokyklai? Kas tai turėtų daryti? Ko mokyti vaiką dar iki mokyklos pradžios?

Vieni galvoja, kad vaiką reikia pradėti ruošti mokyklai jau nuo trejų metų, kiti mano, kad geriausia pradėti pasiruošimą likus metams iki mokyklos pradžios. Tačiau visas ikimokyklinis vaiko gyvenimas ir yra pasiruošimas mokyklai. Svarbiausia – nesirinkite kraštutinimų: nevarginkite vaiko užsiėmimais, kurie gali sukelti mokyklos atstūmimą, tačiau neleiskite visko ir savieigai, tikėdamiesi, kad vaiką mokykai parengs vaikų darželio auklėtojai.

Sprendimas leisti vaiką į mokyklą susijęs su jo amžiumi. Vaiko gyvenime vienodai svarbūs kiekvieni gyvenimo metai, todėl jo raidos negalima pažeisti – nei skubinti, nei lėtinti. Kiekvienas vaikas yra unikalus. Jis vystosi individualiai, priklausomai nuo savo gebėjimų ir išorinių veiksnių: šeimos, kalbos, auklėjimo, kultūros, todėl vaikai nevienodai subręsta. Vienam vaikui svarbu pradėti mokytis 6-erių, o kitam – 7-erių ar net vėliau.

Vaikas dar nėra pasirengęs mokyklai, jei jis:

- nori vien tik žaisti;
- nepakankamai savarankiškas;
- pernelyg neramus, impulsyvus, nevaldomas;
- negali susikaupti atlikdamas užduotį, suprasti žodinių instrukcijų;
- mažai susipažinęs su aplinkiniu pasauliu, negali palyginti daiktų skaičiaus, negali pasakyti apibendrinančios sąvokos grupei žinomų daiktų;
- turi rimtų kalbos vystymosi sunkumų;
- nemoka bendrauti su bendraamžiais;
- nenori bendrauti su suaugusiais.

Remdamiesi šiais kriterijais tėvai patys turėtų įvertinti vaiko pasirengimą mokyklai. Tėvams nelengva suprasti, kad ne vien gebėjimas skaityti, rašyti, skaičiuoti iki 100 ar noras piešti yra lemiamas mokyklinės brandos matas. Mokyklinę brandą apibūdina vaiko emocinė, socialinė ir intelektinė branda.

Emocinė branda. Tai susidomėjimas mokykla, mokytojais, atsiradusi motyvacija (,,Aš noriu eiti į mokyklą"), pasitikėjimas savimi. Mokyklai brandus vaikas jau stengiasi valdyti savo emocijas: nuskriaustas pats bando ieškoti išeities, o ne bėga pas mamytę, prašydamas pagalbos. Supykęs dažniausiai nepuola muštis, bet pasako kitam apie šį jausmą, pasitraukia iš konflikto. Vaikas valdo savo spontaniškus norus dėl bendro žaidimo, veiklos. Nugali savo baimingumą, nedrąsumą. Planuoja laiką, gali pakomentuoti, ką padaręs, moka sutvarkyti savo darbo vietą. Vaikas jau geba atliti užduotį iki galo, nei meta jos nabaigęs.

Socialinė branda – tai poreikis bendrauti su kitais vaikais, gebėjimas paklusti grupės interesams, suprasti ir atlikti mokinio vaidmenį. Priešmokyklinio amžiaus vaikas žino ir pasako kas esąs - vardą, pavardę, kiek metų, žino gimimo dieną, kur gyvena. Jaučiasi esąs šeimos, grupės narys. Turi draugų kieme, darželyje, susidraugauja įvairiose situacijose. Noriai dalyvauja vaikų grupės veikloje: pokalbiuose, žaidimuose, šventėse. Žaisdamas gali ir vadovauti, ir paklusti bendraamžiui. Bendradarbiauja su kitais vaikais: kalbasi, tariasi, aiškinasi su kitais, ką reikia padaryti, kas, ką darys.

Intelektinė branda. Tai vaiko mokėjimas susikaupti, išlaikyti dėmesį, logiškai mąstyti, įsivaizduoti, sklandžiai reikšti mintis, įsiminti. Brandus mokyklai vaikas klausinėja, tyrinėja aplinką, žiūrinėja knygas, albumus, vaikiškas enciklopedijas. Vaikas prasimano įvairių žaidimų: vaidina, groja, dainuoja, šoka, kuria, vaizduoja, fantazuoja, tačiau skiria realybę nuo fantazijų pasaulio. Vaikas gali įvardinti daiktus, atsakyti į klausimus, padaryti ko paprašytas, tiksliai suvokti aplinkoje vartojamų įprastinių žodžių, frazių prasmes. Nori ir bando skaityti, rašyti, turi supratimą apie formą, dydį, kiekį. Gali suskaičiuoti daiktus, skaitmenis susieti su daiktais. Brandus mokyklai vaikas bando įveikti kilusius keblumus, pavyzdžiui, išsipurvinęs rankas ar veidą, pats bėga praustis, papylęs vandenį – šluostyti stalą. Vaikas moka grupuoti daiktus ir supranta tokias sąvokas, kaip ,,miestai, medžiai, vaisiai, gyvūnai, baldai ir kt.". Būsimasis pirmokas turėtų mokėti kopijuoti linijas, figūras, ornamentus, iškirpti įvairius daiktus, spalvinti piešinius, laikantis linijų. Turėtų mokėti užsirišti, atsirišti batų raištelius, užsisegti ir atsisegti sagas, suimti smulkius daiktus.

Labai svarbūs higienos įgūdžiai. Brandus mokyklai vaikas turi pats praustis, šluostytis, valytis dantis, apsirengti, nusirengti, susitvarkyti savo kambarį, daiktus, žaislus, mokymosi reikmenis.

2005 metų spalio 29 dieną įsigaliojo švietimo ir mokslo ministro patvirtintas „Vaiko brandumo mokytis pagal priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas įvertinimo tvarkos aprašas“. Vadovaujantis juo, jei tėvai pageidauja ugdyti vaiką pagal priešmokyklinio ugdymo programą, kai tais kalendoriniais metais vaikui dar nesueina 6 metai, ar kai tėvai pageidauja leisti vaiką į pradinio ugdymo pirmąją klasę, jeigu vaikas nelankė priešmokyklinio ugdymo grupės ar lankė mažiau nei 2/3 priešmokyklinio ugdymo programos laiko, kai tais kalendoriniais metais vaikui dar nesueina 7 metai, atliekamas vaiko brandumo vertinimas. Paprasčiau kalbant, jeigu jūs norite išleisti vaiką į priešmokyklinę grupę, ir vaikui 6 metai bus iki šių metų gruodžio 31 dienos imtinai, tai vaiko brandumas nėra vertinamas. Tačiau tuo atveju, kai vaikui 6 metai bus tik kitais metais (pvz., sausio 1 d. ir vėliau), tėvai turi kreiptis į Švenčionių rajono Pedagoginę psichologinę tarnybą, kad būtų atliktas vaiko brandumo vertinimas.

Norime paraginti tėvus kuo anksčiau registruotis dėl vaiko brandumo mokyklai vertinimo, nes mokyklos ir darželiai nepriims vaikų, kuriems būtina atlikti brandumo įvertinimą, be teigiamos psichologo išvados – rekomendacijos. Švenčionių rajone vaikų brandumą mokyklai vertins Švenčionių rajono Pedagoginės psichologinės tarnybos psichologas nuo šių metų gegužės 1 d. iki rugpjūčio 31 d., pateikus prašymą pedagoginės psichologinės tarnybos vadovui, prie prašymo pridedant vaiko gimimo liudijimo kopiją ir, jei yra, kitų specialistų pažymas. Atlikus įvertinimą, psichologas parengs išvadą – rekomendaciją tėvams dėl vaiko brandumo mokyklai.

Pažymime, kad vaiko brandumas mokyklai vertinamas tik vieną kartą. Jei prieš metus vaiko brandumas mokyklai buvo vertintas ir gauta neigiama išvada – rekomendacija, o tėvai priėmė sprendimą, neatsižvelgdami į psichologo išvadą – rekomendaciją, brandumo mokyklai vertinimas nekartojamas.

Laukiame tėvų (globėjų, rūpintojų) atvykstant į Švenčionių rajono Pedagoginę psichologinę tarnybą adresu: Sodų g. 30, Švenčionys. Prašome iš anksto registruotis telefonu: 51404 arba elektroniniu paštu: ppt.specialistai@takas.lt.

Noriu paraginti tėvus atsakingai elgtis priimant sprendimus vaiko atžvilgiu ir įsiklausyti į specialistų rekomendacijas, o švietimo įstaigų vadovus, priimant būsimus mokinius, nepažeisti Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies ir 9 straipsnio 3 dalies.

Linkiu supratimo ir tarpusavio bendradarbiavimo vaikų gerovės labui.

Virginija GUOGIENĖ
Švenčionių rajono pedagoginė psichologinės tarnybos psichologė

 

 
Reklaminis skydelis