Mes turime 389 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:2624
mod_vvisit_counterŠią savaitę:18825
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:94855
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:120250

Pietryčių Lietuvai kuria atskirtį mažinsiantį planą. Ko tikėtis?

2018 m. gegužės 23 d., trečiadienis Nr.37 (1761)

Iššūkiai

Siekiant mažinti socialinius ir ekonominius skirtumus Pietryčių Lietuvoje, Vyriausybei svarstyti pateiktas Vidaus reikalų ministerijos  inicijuotas Vilniaus funkcinės zonos plėtros planas.

Lietuvos regioninės politikos „Baltąja knyga“ paremtais modeliais regionuose, kuriuose gausiai gyvena tautinės mažumos, tikimasi spręsti teritorinio vystymosi problemas. Plane įvardijama, kad  didžiausi iššūkiai, su kuriais susiduriama šioje šalies dalyje, yra gyventojų poreikių neatitinkanti infrastruktūra ir viešųjų paslaugų tinklas, atskirų gyventojų grupių teritorinė koncentracija bei ekonominio augimo netolygumas.

 

Dar daugiau daugiafunkcinių centrų

Kas už tų frazių slypi, iš karto sunku būtų ir pasakyti, juolab rizikinga interpretuoti. Belieka tikėtis, kad bent jau plano rengėjai potekstę žino.

Pirmąja nurodytos priemonės originalia nepavadinsi. Plane numatoma įsteigti bent 10 papildomų daugiafunkcių paslaugų įstaigų, kurių veikla apims ikimokyklinį, bendrąjį ir suaugusiųjų lavinimą, bei čia gyvenančių tautinių mažumų kalbų mokymą. Centruose taip pat veiks biblioteka, bus vykdomos bendruomeninės veiklos. Daugiafunkcinių centrų steigimo banga buvo madinga jau prieš beveik dešimtmetį. Jais po remonto paprastai virto nelikus vaikų uždaryti darželiai ir mokyklos. Šie pastatai buvo pritaikyti likusių pagyvenusių žmonių reikmėms – šarvojimo salėms, koplyčioms, bendruomenių namams, juose glaudžiasi ir kuklios bibliotekos, kai kur net išlikę felčerių punktai. Ar tokių centrų tikrai  trūksta ir ar tai sumažins šių regionų atskirtį? Juolab, centrų išlaikymui reikia lėšų.

 

Transportas

O štai kita numatyta priemonė  – geresnis susisiekimas- tikrai gali sumažinti atskirtį. Tik ar neištuštės dar labiau atsilikę vietovės, kur trūksta darbo, kai patrauklesnės, geriau apmokamos darbo vietos  taps lengviau pasiekiamos? Mieste dirbantys žmonės juk  nebūtinai norės važinėti miegoti į užkampius, o jeigu net važinės, kas iš to regionams?

Plane numatyta sukurti regioninę Vilniaus viešojo transporto organizavimo sistemą. Ketinama peržiūrėti viešųjų paslaugų planavimo, finansavimo ir atsiskaitymo už paslaugas modelį, sudarant galimybę savivaldybėms kartu organizuoti susisiekimą tarp miesto ir priemiesčio bei regiono miestų, peržengiant savivaldybių administracines ribas. Bus įdiegtos kombinuoto maršruto ir kombinuoto bilieto sistemos.

 

Bandomoji iniciatyva – ir Pabradėje

Vienas plano prioritetų – investicijų pritraukimas stiprinant mažesnių regiono miestų ekonominį potencialą.  Vilniaus regiono tarybai išskyrus regioninės specializacijos kryptis ir parengus veiksmų planą, bus įgyvendinama bandomoji regioninės specializacijos iniciatyva.

 

Ketinama įgyvendinti ir kompleksinius miestų ir miestelių viešosios infrastruktūros ir kultūros infrastruktūros vystymo projektus Lentvaryje, Elektrėnuose, Rūdiškėse, Baltojoje Vokėje, Vievyje, Nemenčinėje, Juodšiliuose, Maišiagaloje, Pabradėje ir Šalčininkuose.

Bus tvarkomos viešosios erdvės, žaliosios zonos, daugiabučių namų kvartalų infrastruktūra, taip padidinant susiformavusių gyvenamųjų teritorijų patrauklumą, lyginant su naujai užstatomomis teritorijomis.

Taip pat numatoma atnaujinti bibliotekų patalpas ir remti iniciatyvas, skatinančias bendruomeniškumą, pilietiškumą, vaikų ir jaunimo tarpkultūrinį dialogą, tautinių mažumų ir lietuviškų mokyklų bendradarbiavimo projektus.

Vilniaus funkcinės zonos plėtros plano įgyvendinimo modelis bus paremtas Vietos plėtros fondu, kuris sudarys sąlygas pasinaudoti papildomomis finansinėmis galimybėmis darniai ir tvariai plėtrai. Šis finansinis mechanizmas derina subsidijas su palankesnio kreditavimo sąlygomis, privataus sektoriaus, užsienio investicijų, plėtros schemomis ir novatoriškais finansiniais instrumentais.

Planas parengtas bendradarbiaujant su Švietimo ir mokslo ministerija, Kultūros ministerija, Susisiekimo ministerija, Finansų ministerija, Ūkio ministerija, Krašto apsaugos ministerija ir Tautinių mažumų departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir savivaldybėmis.

Gavus Vyriausybės pritarimą, Vilniaus funkcinės zonos plėtros planą turėtų tvirtinti Vidaus reikalų ministras.

Parengė Irena PAULIUKEVIČIENĖ

 
Reklaminis skydelis