Mes turime 402 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:3054
mod_vvisit_counterŠią savaitę:19255
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:95285
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:120250

Trys karaliai arba Kristaus apsireiškimas

2018 m. sausio 10 d., trečiadienis Nr.2 (1726)

Trys karaliai – sausio 6 d. švenčiama iškilmė, kuria tradiciškai pasibaigia kalėdinis laikotarpis arba saulės sugrįžimo minėjimai.

Sakoma, kad nuo Kalėdų iki Trijų karalių diena pailgėja per gaidžio žingsnį.

Graikijoje ji sutapo su Eleusino misterijomis, per kurias romėnų imperatoriai atveždavo gimusiam Dionisui dovanų. Krikščionys šią dieną įvedė Trijų karalių, aplankiusių gimusį Kristų, šventę.

Beje, etnografė Pranė Dundulienė, remdamasi etnografine medžiaga iš savo gimtųjų Švenčionių rajono, yra tiesiogiai užrašiusi pastebėjimą, kad nuo Kalėdų iki Trijų karalių „diena pailgėja per gaidžio žingsnį, arba tiek, kiek avinas pašoka į viršų, t. y. tokio ilgio kelią nuėjo Šienpjoviai“.

Jonas Vaiškūnas Krikštų/Trijų karalių šventės paprotį sodybos statinių duris ir net svarbius namų apyvokos daiktus ženklinti trimis kryžiukais sieja su minėtu trijų Šienpjovių žvaigždžių, pagal kurias buvo nustatomas dienos pailgėjimas po Kalėdų, sureikšminimu. „Manyta, kad pradėjus dienoms ilgėti, vėlės privalo iškeliauti atgal į Aną pasaulį, tad Krikštų išvakarėse kai kur buvo ruošiama atsisveikinimo su vėlėmis vakarienė, vadinama Kūčelėmis. Kad namų aplinkoje neužsiliktų nė viena nepageidaujama Ano pasaulio būtybė, buvo „atrašinėjami“ pastatai ir daiktai. Ant gyvenamojo namo ir ūkinių pastatų durų, o kartais ir ant namų apyvokos daiktų, šeimininkas švento židinio anglimi, o vėlesniais laikais bažnyčioje šventinta kreida, žymėdavo tris kryželius + + + . Šio ženklinimo svarbą primena ir šventės pavadinimai – Atarašai bei Krikštai. „Dedant krikštus“ iš sodybos išrašomi, išprašomi svečiai iš Anapus“, - sako Jonas Vaiškūnas.

Atėjus krikščionybei ši tradicija buvo sulieta su Trijų karalių švente. Tuomet persirengėlių būrį papildė nauji karalių personažai.

Krikščionybės laikais paplito paprotys ant durų bažnyčioje pašventinta kreida parašyti pirmąsias trijų karalių vardų raides: +K+M+B (Kasparas, Merkelis, Baltazaras). Kiekvienam karaliui skirtas kryželis prieš jo vardą, reiškia išminčiaus šventumą. Pačioje pradžioje kryželiai būdavo rašomi virš kiekvienos raidės, taip sujungiant kryžių ir karūną.

Pasakojama, kad Betliejuje gimusį kūdikėlį Jėzų aplankė Trys karaliai. Karaliais jie imti vadinti nuo viduramžių, nes atkeliavo iš pasakiškai turtingų Rytų. Kasparas, Melchioras ir Baltazaras buvo išminčiai, stebėję dangaus kūnų judėjimą. Netikėtai danguje sužibėjusi ryški žvaigždė sudrumstė šių vyrų ramybę, mat pranašystės skelbė, jog tokio šviesulio pasirodymas sutaps su Atpirkėjo atėjimu į žemę. Taigi išminčiai nutarė aplankyti Kūdikį ir išrinkę jam dovanas – aukso, smilkalų ir miros – leidosi į kelionę.

Jų dovanos turi simbolinę reikšmę. Smilkalai – Kasparo dovana. Jie simbolizuoja šventumą, išmintį ir dieviškąją palaimą. Mira (aromatiniai sakai, naudoti ligų bei žaizdų gydymui, senėjimui stabdyti, kūnų balzamavimui) – Baltazaro dovana. Ji simbolizuoja gyvenimą ir žemiškąją egzistenciją. Auksas – Merkelio dovana. Ji simbolizuoja garbę, turtus ir galią. Dar manoma, jog dovanos simbolizuoja Kristaus prigimtį: auksas yra dovana karaliui, smilkalai – Dievui, o mira – mirtingajam.

Šių metų iškilmingame pamoksle monsinjoras Adolfas Grušas be kita sakė: „Verta iš karto atkreipti dėmesį į tai, kad šios dienos iškilmė nėra „Trijų Karalių šventė“, kaip kad ją įprastai vadiname. Šis terminas tik pakeičia ir paprasčiau perteikia Viešpaties Apsireiškimo iškilmės esmę. Kalėdų dieną mes šventėme Jėzaus gimimą, tuo tarpu šiandieninė šventė kviečia mus susimąstyti, dėl ko gimė Jėzus. Kodėl Dievo Sūnus tapo žmogumi? Trijų Išminčių kelionė pas Viešpatį mums patvirtina: Dievas atėjo į pasaulį ne tam, kad jame liktų pasislėpęs ar paslėptas, bet tam, kad pasirodytų žmonėms, kad šie galėtų Jį pažinti.

Trys Išminčiai įkūnija žmogaus kelionę pas Dievą. Kalėdos yra šventė, kai mes prisimename, kad Dievas atėjo pas mus, o Apsireiškimo šventėje prisimename, kad mes einame pas Dievą, einame, kaip laisvi kūriniai, gaubiami meilės ir patys trokšdami mylėti. Ši kelionė nėra skirta vien tik patiems protingiausiems, nes Dievas atlygina visiems Jo ieškantiems“.

Gražia tradicija tapo ir Trijų karalių apsilankymas šventinėse Mišiose Švenčionėlių Švč. Mergelės Marijos Sopulingosios bažnyčioje. Ir šiemet šventiškai pasipuošę Karaliai su dovanomis į bažnyčią atkeliavo iš Švenčionėlių kultūros centro ir simbolinėmis dovanomis pagerbė gimusį Atpirkėją bei apdalino tuo metu Mišiose dalyvavusius parapijiečius.

Irena POŽĖLIENĖ

 

 
Reklaminis skydelis