Mes turime 334 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:6361
mod_vvisit_counterŠią savaitę:28248
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:72231
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:116150

Švenčionių rajono silpnoji vieta – pasyvi ekonomika, pirkimai be konkursų, valdininkų armija

2017 m. spalio 28 d., šeštadienis Nr.79(1708)

Kiek rajono valdžia bekalbėtų apie verslo skatinimą ir sąlygų gerinimą, faktai negailestingai apnuogina tiesą

Švenčionių rajono savivaldybė šiemet užima 37-43 vietas (kartu su Akmenės r., Varėnos r., Lazdijų r., Kupiškio r., Pagėgių ir Skuodo r. sav.) 54 mažųjų savivaldybių indekse. Pernai ji buvo 36-37 vietoje.

 

Mokyklų tinklui priekaištų nėra

Laisvosios rinkos instituto specialistai nuo pat pirmųjų indeksų sudarymo metų, o tai buvo prieš 7 metus, gerai vertina Švenčionių r. savivaldybėje mokyklų tinklo infrastruktūrą. Švenčionių rajonas vienas pirmųjų ryžosi pertvarkyti neefektyvų švietimo įstaigų tinklą – buvo uždarytos ištuštėjusios mokyklos, organizuotas mokinių pavėžėjimas į miestų mokyklas. Tuo metu opozicijoje buvę liberalai skambiai kaltino rajono vadovus – neva naikina kultūros židinius. Dabar tie patys politikai, atėję į valdžią, gali tik pasidžiaugti tuometinių valdančiųjų darbo rezultatais. Nustatyta, kad 2016 m. vienam mokiniui teko šiek tiek mažesnis nei vidutinis mokyklų patalpų plotas (16 kv. m lyginant su 17 kv. m mažųjų savivaldybių vidurkiu), todėl ir mokyklų aplinkos išlaikymui skirta mažiau, tiksliau sakant, mažiausiai (santykis su mokinio krepšeliu sudarė 32 proc., vidurkis – 51 proc.). Kai mokyklų tinklas sutvarkytas optimaliau, daugiau lėšų galima skirti pačiam ugdymui.

 

Auga nedarbas

Deja, gyventojams ypač svarbi socialinių rodiklių situacija Švenčionių r. savivaldybėje keitėsi į blogą pusę: nors ir nelabai, paaugo nedarbo lygis. Tiesa, jis vis tiek mažesnis už mažųjų savivaldybių vidurkį – 9,3 proc. (vidurkis – 9,7 proc.). Gerokai padidėjo ir ilgalaikių bedarbių, t.y. nerandančių darbo metus ir ilgiau, dalis nuo visų bedarbių (nuo 21,6 proc. iki 27,4 proc.).

Ekonominio aktyvumo rodikliai prasti. Pavyzdžiui, verslo liudijimus įsigijusių ar prasitęsusių gyventojų skaičius, tenkantis 1000 gyventojų, siekė tik 24, kuomet mažųjų savivaldybių vidurkis – 43.

 

Rajoną smukdo paslaugų pirkimas be konkursų ir per brangūs valdininkai

Daugiau kaip 5 kartus didesnį atotrūkį nuo mažųjų savivaldybių vidurkio biudžeto srityje lėmė tai, kad pernai savivaldybė vykdė vidaus sandorius, t.y, be konkurso pirko paslaugas iš sau priklausančių įmonių (16 proc. nuo viešųjų pirkimų sumos, vidurkis – 3 proc.). Tai gali signalizuoti neefektyvų biudžeto lėšų naudojimą.

Savivaldybės administracija mokesčių mokėtojams kainavo palyginus daug. Tam skirtų išlaidų dalis nuo patvirtinto biudžeto buvo didesnė nei vidutiniškai mažosiose savivaldybėse, atitinkamai, 10,6 proc. lyginant su 7,8 proc. vidurkiu.

 

Bendras reitingas: didėja ekonominis atotrūkis

Lietuvos laisvosios rinkos instituto kasmet skelbiamas savivaldybių indeksas rodo, kad ekonominė atskirtis tarp regionų gilėja.

Geriausios indekso savivaldybės išsiskiria tuo, kad čia verslas yra aktyvus, sukuriama daugiau ir geriau apmokamų darbo vietų, mažiau žmonių gyvena iš pašalpų, mažesnė emigracija.

Mūsų inf. Parengta naudojantis LRI inf.