Mes turime 277 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:611
mod_vvisit_counterŠią savaitę:25741
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:73067
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:116150

Dėl ko švenčioniškiai skundėsi daugiausia?

2015 m. kovo 18 d., trečiadienis, Nr.20 (1456)

Kovo 15 diena paskelbta Pasauline vartotojų teisių diena. Pirmą kartą Pasaulinė vartotojų teisių diena paminėta 1983 kovo 15 d., o šios dienos šaknys siekia 1962 metus, kai JAV prezidentas Džonas Fidžeraldas Kenedis pristatė deklaraciją dėl keturių pagrindinių vartotojų teisių – į saugumą, gauti informaciją, rinktis ir būti išgirstam.

Ši diena minima ir Lietuvoje. Kadangi vartotojų skundus Švenčionių rajone dėl ne maisto produktų (paslaugų ir gaminių) nagrinėja Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Vilniaus skyrius, norėtumėme papasakoti dėl ko per paskutinius metus daugiausiai skundžiasi Švenčionių rajono žmonės.

Daugiausiai skundų buvo gauta dėl internetu įsigyjamų prekių (buitinės technikos, avalynės bei rūbų). Nuo 2014 m. galioja civilinio kodekso nuostata, kad vartotojas turi teisę, nenurodydamas priežasties ir nepatirdamas kitų, negu nustatyta kodekso 6.22811 straipsnyje, išlaidų, per keturiolika dienų atsisakyti nuotolinės sutarties ar ne prekybos patalpose sudarytos sutarties, išskyrus 6.22810 2 dalyje numatytas išimtis. Norėdamas nutraukti tokias sutartis vartotojas privalo pranešti pardavėjui apie sutarties atsisakymą (raštišką sutarties atsisakymo formą arba aiškų pareiškimą, kuriame būtų aiškiai išdėstytas jo sprendimas atsisakyti sutarties) ir nedelsdamas ir ne vėliau kaip per 14 dienų nuo pranešimo apie sutarties atsisakymą pateikimo pardavėjui dienos išsiųsti arba perduoti prekę pardavėjui.

Gauti skundai buvo dėl to, kad pardavėjai nesutiko priimti tinkamos kokybės prekių (visi išspręsti vartotojų naudai) bei dėl to, kad gautos prekės buvo su mechaniniais pažeidimais (sudaužytos). Atkreipiame dėmesį, kad pastebėjus prekės pažeidimus ar kitokius defektus, aktualios tampa Civilinio kodekso 6.328 straipsnio nuostatos. Minėtame straipsnyje nurodyta, kad jeigu šalys nesusitarė kitaip, pirkėjas nuo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo ar nuo ofertos pateikimo turi teisę prieš mokėdamas ar prieš priimdamas daiktus juos patikrinti bet kokioje vietoje, bet kokiu laiku ar metodu, kurie atitinka protingumo kriterijus. Jeigu šalys nesusitarė kitaip, daiktų patikrinimo išlaidos tenka pirkėjui. Pirkėjas turi teisę reikalauti, kad pardavėjas atlygintų patikrinimo išlaidas, jei patikrinimo metu nustatyta, kad daiktas neatitinka jam keliamų reikalavimų.

Deja, tačiau nustatyti mechaninio pažeidimo laiką ir kaltininką jokia laboratorija ar Inspekcija dažniausiai negali ir tokie ginčai gali būti sprendžiami teisme.

Gautas vienas skundas dėl užsipilto dyzelino kokybės. Ir nors, kaip paaiškino vartotojas, „užsipyliau dyzelino ir nuvažiavus 500 metrų automobilis užgeso“, prašymą Inspekcijai parašė po 20 dienų. Paėmus bandinį iš paminėtos degalinės ir patikrinus jį laboratorijoje, nustatyta, kad kuras atitiko visus jam keliamus reikalavimus. Pagal skundą buvo tikrinami ir buitiniai dujų balionai (dujų kokybė), tačiau pažeidimų nenustatyta. Dėl prekių ir paslaugų įsigytų Švenčionių rajono parduotuvėse ir paslaugų teikimo vietose gauti tik 4 skundai, todėl manome, kad vietiniai verslininkai gan geranoriškai sprendžia ginčus; daugiau skundų gauta dėl Vilniaus m. įsigytų prekių ir paslaugų (8). Tačiau pastebėta, kad vartotojai skundžiasi, tačiau negali pagrįsti pinigų mokėjimą tai patvirtinančiais dokumentais (nepateikia kvitų ar pan. dokumentų). Jeigu vartotojas nurodo, kad jam neišdavė mokėjimą patvirtinančio dokumento, skundą persiunčiame Valstybinei mokesčių inspekcijai dėl galimo mokesčių slėpimo fakto nustatymo. Jeigu mokėjimo dokumentai pamesti arba išmesti, norėtumėme priminti, kad tinkamos ir netinkamos kokybės prekių keitimą ir grąžinimą reglamentuoja Mažmeninės prekybos taisyklės (galima rasti http://www.inspekcija.lt/lt/teisine-informacija/teises-aktai.html ) ir šios taisyklės aiškiai numato, kad jeigu vartotojas nepateikia prekės pirkimo–pardavimo dokumento, prekė keičiama arba vykdomi kiti prašyme nurodyti vartotojo reikalavimai tik pardavėjui sutikus. Pažymėtina, kad kreiptis į pardavėją galima galiojant garantijai, tačiau kai sutartyje (garantijos dokumente) nustatytas trumpesnis nei dveji metai daikto kokybės garantijos terminas ir daikto trūkumai nustatyti pasibaigus šiam terminui, tačiau nepraėjus daugiau kaip dvejiems metams nuo daikto perdavimo dienos, pardavėjas atsako už daikto trūkumus, jeigu pirkėjas įrodo, kad trūkumas atsirado iki daikto perdavimo arba dėl iki daikto perdavimo atsiradusių priežasčių, už kurias atsako pardavėjas.

Valstybinė ne maisto produktų inspekcija atsakinga už daugiau kaip 30 gaminių grupių saugos kontrolę. Nors kasmet ištiriami keli tūkstančiai gaminių ir nemaža dalis pašalinama, nemažai pavojingų produktų nustatome gavus vartotojų skundus. Buvo gautas Švenčionėlių gyventojos skundas dėl žaislo pirkto Vilniuje. Atlikus patikrinimą ir išbandžius žaislą laboratorijoje, buvo nustatyta, kad šis žaislas pavojingas ir šie žaislai buvo pašalinti iš rinkos.

Daugiausiai skundų per metus gauta, žinoma, iš Švenčionių ir Švenčionėlių miestų gyventojų ir tik vienas skundas – iš Pabradės miesto.

Taigi primenu, žiūrėkite, ką perkate, apžiūrėkite tai, ką perkate, bei saugokite prekės dokumentus.

Jeigu nepavyksta išspręsti ginčo su pardavėju, galite kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją; aptarnavimo tvarką rasite: http://www.inspekcija.lt/lt/asmenu-aptarnavimo-tvarka.html

Arvydas NAINA