Mes turime 301 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:5873
mod_vvisit_counterŠią savaitę:19733
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:92090
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:120250

Su laukiniu žvėrimi kelyje gali susidurti ir dieną

2014 m. rugsėjo 27d. šeštadienis Nr. 73 (1411)

Kiekvieną kartą perskaitęs ar pamatęs automobilio susidūrimą su laukiniu žvėrimi nejučiomis pagalvoji, kas verčia laukinius žvėris, kurie net iš tolo pajutę svetimą kvapą stengiasi išvengti susidūrimo, lyg akis išdegus šokti ir bėgti ant kelio, nors čia pat važiuoja automobilis. Susidūrimas dažniausia būna skausmingas ar net tragiškas abiems eismo įvykio dalyviams, nes žvėris, nesvarbu, stirna ar briedis, dažniausia žūna, o transporto priemonė aplamdoma, kartais nukenčia ir žmonės.

Nors dažniausiai susidūrimai su laukiniais žvėrimis įvyksta tamsiu paros metu, bet būna atvejų, kai ir vidurdienį gali susidurti su laukiniu žvėrimi, kaip atsitiko rugsėjo 24 d., kai kelyje Švenčionys-Utena, tarp Pilypų ir Liubiškės kaimų iš buvusio sodo teritorijos iššokusi ant kelio briedžio patelė atsitrenkė į pravažiuojantį lengvąjį automobilį „Peugeot“. Laimė, pastarojo greitis buvo nedidelis ir eismo įvykio pasekmės sąlyginai nesunkios. Briedžio patelė, žinoma, žuvo, o automobiliui teks pakeisti priekinį stiklą, veidrodėlį, sparną. Liūdniausia, kad briedžiui sąskaitos nepateiksi, už viską teks mokėti vairuotojui pačiam.

Tai kas gi veja laukinius žvėris bėgti nepaisant važiuojančios transporto priemonės? Ar yra būdas išvengti susidūrimo? Į šiuos klausimus paprašiau atsakyti gamtininką Selemoną Paltanavičių:

- Pradėsime nuo galimybių apsisaugoti nuo susidūrimo su laukiniu žvėrimi. Vienintelis ir pats patikimiausias – atsargus vairavimas, ypač tose vietose, kur prastas matomumas, nes laukinis žvėris, o šiuo metu tai gali būti įvairaus amžiaus briedis, gali iššokti iš už bet kurio krūmo bet kuriuo paros metu. Net ir šviesiu paros metu vairuotojai neturi prarasti budrumo, net tose vietose, kur yra apsauginės tvoros, ypač kur jų pradžia ir pabaiga yra tikimybė susidurti. Neradę praėjimo žvėrys dažniausia eina ten. Be to, gali būti palikti atidaryti vartai. Paskutiniu metu reklamuojami švilpukai, montuojami ant automobilių. Tai amerikietiškas produktas, ir į jo skleidžiamą garsą mūsų žvėrys nereaguoja. Ten, kur yra pastatyti kelio ženklai, įspėjantys apie galimą laukinių žvėrių pasirodymą, reikia važiuoti dar atsargiau, ko gero, ne greičiau nei 70 kilometrų per valandą. Atminkime, kad ženklų šiaip sau niekas nestato.

- O kas tuos žvėris net ir vidury dienos verčia pamiršus atsargumą bėgti per kelią?

- Dabar rugsėjo pabaiga. Eina į pabaigą briedžių rujos laikas, ir dabar visi briedžiai keliauja į tas vietas, kur žiemos. Todėl nesvarbu, ar diena, ar naktis, net viduryje laukų briedis gali pasirodyti. Rizika susidurti su briedžiu iki lapkričio pradžios yra didžiulė. Ypač artėjant prie miško reikia būti atsargiems, nes žvėris gali stovėti už 4-5 metrų ir jo nepamatysi, o jam tai vienas šuolis ir jau ant kelio. Vairuotojas tokiose vietose turi būti atidus ir budrus. Šiemet žvėris dar ir grybautojai išblaškė, daug kurie žvėrys pasitraukė į laukus ir krūmus, nes tas grybų vajus, kaip pasakojo medžiotojai, net vilkus į laukus išvijo, o baravykų vajui nurimus, žvėrys grįžta atgal. Tai irgi papildomas pavojus. Dažnai keliamas klausimas apie laukinių žvėrių perėjimo takus. Tokias konkrečias vietas sunku apibrėžti, nustatyti ir pažymėti, nes žvėris yra žvėris ir šiandien eina čia, ryt – jau kitur. Dabar reikia labiausiai saugotis didžiųjų žvėrių: briedžių, elnių, o stirnos į žiemojimo vietas pajudės kiek vėliau.

- Bet kodėl atsargūs laukiniai žvėrys taip neatsargiai bėga ir šoka per kelią?

- Atsakymas gana paprasta – jie nežino, kad reikia saugotis greitai važiuojančios transporto priemonės, neįvertina greičio ir atstumo. Juk žvėris niekada nėra nei mašina važiavęs, nei jos vairavęs. Jis tiesiog stovi, mato atvažiuojančią transporto priemonę ir bando bėgti per kelią, bet nė neįsivaizduoja, kad po kelių sekundžių ji jau greta, ir čia įvyksta lemtingas susidūrimas. Yra tik vienas būdas išvengti skaudžių susidūrimų – tai vairuotojų budrumas ir atsargumas, - baigdamas mūsų pokalbį sako gamtininkas Selemonas Paltanavičius. Manau, kad vairuotojai turėtų įsiklausyti į patyrusio gamtininko patarimus.

Algis JAKŠTAS

 
Reklaminis skydelis