Mes turime 85 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:2383
mod_vvisit_counterŠią savaitę:21068
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:163061

Baltajai lazdelei pagelbės ir naujos perėjos

2014 m. liepos 12 d. šeštadienis Nr. 52 (1390)

Ketvirtadienį Švenčionyse vyko akcija-pamoka akliesiems ir silpnaregiams, kaip naudotis neregių vedimo elementais

Eismo srautai intensyvėja, tą jaučiame jau ir nedideliuose miestuose. Kai Švenčionyse atsirado pirmasis šviesoforas, atrodė, kiek čia tų automobilių, kam jo reikia. Dabar matome, kad be šviesoforo jau būtų sunku pravažiuoti sankryžą judriausioje miesto dalyje.

Sveiki žmonės prisitaiko ir prie tempo, ir prie srautų, ir prie šviesoforų. Kur kas sunkiau silpnaregiams ir akliesiems, kurių populiariausia pagalbininkė iki šiol buvo baltoji lazdelė. Todėl vos pasirodžius Švenčionių mieste naujovei, padedančiai silpnaregiams ir akliesiems pereiti gatvę, jų skyriaus pirmininkė Stasė Mažuolienė suskubo pasidžiaugti. Pasak jos, LASS susirinkime Švenčionys susilaukė pagyrimo, vieni pirmųjų šalyje iš mažesniųjų miestų pradėję įrenginėti akliesiems pereiti gatvę padedančius elementus. Tai – geltonos spalvos takeliai, turintys gruoblėtą paviršių. Spalva, aišku gali pagelbėti tik nedidelei daliai sutrikusio regėjimo žmonių, kurie šiek tiek mato, o štai gruoblėtas paviršius – tikras kelrodis.

Vykstant gatvių rekonstrukcijai tokių elementų mieste daugėja. Rajono savivaldybės Vietinio ūkio skyriaus vyr. specialistas Grigorijus Avinas paaiškino šių elementų atsiradimą. Beje, jie taip ir vadinasi – neregių vedimo elementai. Pirmasis bandymas juos įrengti buvo Rymo g., Švenčionyse. Kaip visada, naujovės būna labai brangios. Grigorijus Avinas tai pailiustruoja skaičiais: paprastų šaligatvio trinkelių 1 kvadratinio metro kaina buvo apie 30 Lt, o šio neregių vedimo elemento dangos – 150 Lt. Kiek vėliau kaina nukrito iki 70 Lt už 1 kv. metrą, tapo prieinamesnė. Esmė – šiuos elementus pradėjo gaminti Lietuvos įmonės. Parodoje „Resta-2013“ šie elementai jau buvo masiškai reklamuojami vietos gamintojų.

Šiuo metu naujai projektuojamose, rekonstruojamose gatvėse ar atliekant jų kapitalinį remontą šie neregių vedimo elementai privalo būti numatyti, kas ir daroma.

Be Rymo g., Švenčionyse kita draugiška gatve akliesiems ir silpnaregiams tapo Strūnaičio gatvė, kurioje aklųjų vedimo elementų bendra suma apie 200 kvadratinių metrų. Pasak G.Avino, jų kaina dar krito, ir tai atpigino projektą, padarė naujovę prieinamesnę.

Naujųjų elementų klojimas taip pat sudėtingesnis negu paprasto grindinio. Grigorijus Avinas juokauja, kad žmonės gali pagalvoti, jog statybininkai dirba dvigubą darbą. Esmė ta, kad pirmiausia klojama paprasta pilka danga, o tik po to matuojami ir išpjaustomi neregių vedimo elementai. Specialistai sako, kad taip reikia, nes gaminiai skirtingų gamintojų, be galo sunku atitaikyti ir supjaustyti taip tiksliai, kad neliktų tarpelių. Vedimo elementai turi būti pakloti 1 milimetro tikslumu. Rekonstruojant gatves, neregių vedimo elementų daugės, o štai senosios gatvės taip ir liks, nes prie senų kreivų šaligatvio plytelių jų net neįmanoma tinkamai įmontuoti.

Mokytis šia naujove naudotis ketvirtadienį Švenčionyse susirinko nemažas būrelis žmonių. Jiems pagelbėjo Vilniaus AVPK Švenčionių RPK pareigūnas Igoris Anisinas, be kita ko, mokęs ir vairuotojus važiuoti per sankryžą prie pašto, kur įrengtas naujas šviesoforas. Vairuotojai turi tvarkingai privažiuoti prie baltos linijos, kad šviesoforas juos pastebėtų. Pėstiesiems delniuku pažymėtos vietos ant šviesoforų, kurias reikia paliesti norint pereiti gatvę, yra tik Vilniaus g. Strūnaičio g. šviesoforai užsidega automatiškai sukant mašinoms, o jeigu jų nėra, dega žalia šviesa. Jau pastebėta, kad signalo ciklas yra per ilgas, apskaičiuotas daugiau kaip 10 mašinų, kai tuo tarpu srautas yra vidutiniškai 5, tad artimiausiu metu jis bus pareguliuotas.

Irena PAULIUKEVIČIENĖ