Mes turime 296 svečius online
Apsilankymai:
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien:5866
mod_vvisit_counterŠią savaitę:19726
mod_vvisit_counterŠį mėnesį:92083
mod_vvisit_counterPaeitą mėn.:120250

Ugnis nepripažįsta valstybių sienų

2013 m. birželio 29 d., šeštiadienis Nr.46 (1289)

Antikos laikų padavimuose pasakojama, kad titanui Prometėjui pagailo šąlančių žmonių ir jis, pavogęs ugnį iš Olimpo, perdavė ją žmonėms. Žinoma ir tai, kad Dzeusas Prometėją už ugnies vagystę žiauriai nubaudė. Tai tik padavimas, bet be ugnies mes negalime įsivaizduoti savo gyvenimo, ir visgi ugnis ne visada tik gėrį ir šilumą neša, nes gaisro metu suniokojamas ne tik materialus turtas, bet ir žūsta žmonės. Ypač sunku būna suvaldyti miškuose kilusius gaisrus, o užgesinti, ko gero, sunkiausia durpynuose kilusius gaisrus. Kadangi ugnis nepripažįsta jokių, net valstybinių, sienų, tai, tarkim, vienoje valstybėje kilusio gaisro (ir laiku neužgesinto) ugnis lengvai gali persimesti į kitos valstybės teritoriją, ir jokios pasienio tarnybos jos nesustabdys. Ypač tai aktualu miškinguose pasienio rajonuose. Tokiems priklauso ir Švenčionių rajonas, turintis ilgą valstybinės sienos ruožą su Baltarusijos Respublika, o tame pasienio ruože ne tik miškingų vietų gausu, bet ir du didžiuliai eksploatuojami Alių ir Baluošo durpynai.

Kaip tik Alių durpyne birželio 20 d. pirmą kartą Lietuvoje buvo surengtos tarptautinės lauko taktinės pratybos „Alex 2013“. Pratybose, kurios vyko Švenčionių rajone Svirkų seniūnijoje šalia Girdėnų kaimo esančiame Alių durpyne, dalyvavo Lietuvos, Latvijos ir Baltarusijos priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos, iš viso – daugiau nei 70 ugniagesių gelbėtojų bei 30 kitų tarnybų darbuotojų. Gaisro židinių gesinimui buvo panaudoti ne tik PGT automobiliai, bet ir sraigtasparniai: VSAT aviacijos rinktinės sraigtasparnis ir KAM oro pajėgų sraigtasparnis. Matant tiek gaisrinės automobilių, matyt, ne tik Svirkų seniūnijos gyventojams kilo klausimas, kas gi vyksta, kokia stichinė nelaimė ar gaisras ištiko? Čia, kaip jau minėjau, vyko projekto „Alex 2013“ pratybos.

Pats projektas buvo parengtas naudojant Europos Sąjungos paramą, o pagrindinis projekto tikslas – civilinės saugos stiprinimas, bendradarbiavimas valdant gamtinio pobūdžio ekstremaliąsias situacijas Lietuvos, Latvijos ir Baltarusijos pasienio ruože.

Pratybų „Alex 2013“ metu buvo siekiama tobulinti Lietuvos, Latvijos ir Baltarusijos civilinės saugos sistemų bendrus veiksmus kilus dideliam durpyno bei miško gaisrui šių trijų šalių pasienio regione. Buvo siekiama koordinuoti veiksmus su karinėmis oro pajėgomis, išbandyti neseniai įsigytą specialią techniką durpynų gaisrams gesinti bei atlikti sienos kirtimo procedūras, sutelkiant atskirų valstybių gelbėjimo tarnybų pajėgas. Tai labai svarbūs veiksniai, galintys turėti lemiamos įtakos vienoje ar kitoje valstybėje kilusio miško ar durpyno gaisro gesinimui, nes kiekviena pradelsta sekundė gali brangiai kainuoti, o sienos kirtimo su specialia PGT technika reglamento nebuvimas užkerta bet kokią galimybę padėti kaimyninės valstybės pasienyje kilusį gaisrą. Gaila, bet tokių atvejų jau pasitaikė tiek miškininkų, tiek gaisrininkų gyvenime. Galbūt tokie bendri projektai kaip „Alex 2013“ padės suderinti tarpvalstybinius reglamentus ir ES skiriamos lėšos nenueis veltui.

O dabar apie pačias pratybas. Trijų šalių gaisrinės tarnybos laukė signalo Svirkų kaime. Pirmieji į inscenizuoto gaisro vietą išvažiavo Švenčionių PGT automobiliai. Kolonos priešakyje – naujas, ką tik prieš pratybas gautas, MAN markės gaisrinis automobilis. Švenčionių PGT teko nelengva užduotis. Reikėjo nutiesti šimtus metrų žarnų vandeniui pumpuoti. Gaisrininkams teko labai sunkiai dirbti vykdant visas užduotis. Juk kepino karštis, lyg Sacharos dykumoje buvo pilna dulkių. Greitai savo užduočių vykdyti išvažinėjo ir kitų šalių PGT automobiliai. Su miškų gaisru kovojo ir Švenčionėlių miškų urėdijos darbuotojai. Beje, Švenčionėlių miškų urėdija turi iš tiesų gerą gaisrų gesinimo techniką, o padidinto pravažumo gaisrinės automobilio „Mersedes Benz“ „baltu pavydu“ pavydi ir Švenčionių PGT pareigūnai.

Vis labiau plečiantis inscenizuotiems gaisro židiniams į jų likvidavimą įsijungė ir sraigtasparniai, kurių pilotai pademonstravo didžiulį profesionalumą ir ugnies židiniai buvo užgesinti. Pratybų dalyviams talkino ir bepilotis skraidymo aparatas, kurio pagalba buvo surastas eismo įvykio metu sudaužytas automobilis. Sužeisto vairuotojo gelbėjimo darbus atliko Baltarusijos Respublikos gelbėtojai ir Švenčionių rajono greitosios medicinos pagalbos darbuotojai. Pasibaigus pratybų programai apie mokymų svarbą buvo kalbama spaudos konferencijos metu. Visi į žurnalistų klausimus atsakę pareigūnai pabrėžtinai kalbėjo apie tokių pratybų naudą, apie tai, kad panašios pratybos vyktų ir dažniau, kad jos netaptų tik pliusiuku ataskaitoje apie projekto įgyvendinimą. Tai, kad į pratybas „Alex 2013“ žiūrima rimtai, parodė ir pratybas stebėję aukšto rango pareigūnai. Iš Lietuvos atvyko VRM viceministras Žimantas Pacevičius, PGT departamento prie VRM direktorius generolas Remigijus Baniulis, VSAT prie VRM vadas generolas Vainius Butinas, Baltarusijos Respublikos nepaprastųjų situacijų ministro pavaduotojas Aleksandras Chudolejevas ir Grodno gelbėjimo tarnybos vadas Piotras Koržikas bei Latvijos valstybinės PGT viršininko pavaduotojas Intarsas Zitansas, Švenčionių r. meras Vytautas Vigelis, administracijos direktorė Vida Rastenienė, kiti atsakingi darbuotojai. Puikiai buvo įvertintas ir pratyboms vadovavusio štabo darbas. Štabui vadovavo Vilniaus apskrities PG valdybos viršininkas Rimantas Stankevičius. Ką gi, pirmieji žingsniai siekiant glaudesnio bendradarbiavimo valdant gamtinio pobūdžio ekstremalias situacijas Lietuvos, Latvijos ir Baltarusijos pasienyje žengti, belieka laukti, kad ir politikai neužmerks akių žiūrėdami į iškylančias problemas.

Projekto bendra vertė yra 3,4 mln. litų, už kuriuos ne tik buvo vykdomos pratybos, bet ir išleisti kalendoriai, žinynai.

Algis JAKŠTAS

 
Reklaminis skydelis